Nyhet 17

Nu går vi in på den spännande Prosecco-marknaden!

Prosecco med sin fruktiga och lätta stil, har gjort en fantastisk resa de senaste 10 åren! Detta bubbel har vunnit mark långt utanför Italiens gränser och driver kategorin idag i en makalös takt. Nu lanserar Freixenet, en av världens ledande mousserande vintillverkare under mer än 100 år, en Prosecco under sitt eget namn.

Freixenet har skapat en ny Prosecco av hög kvalitet med de finaste Glera-druvor från Italiens Prosecco region Veneto, förpackad i en unik, vacker och lyxig flaska.

Freixenet tror att trots den stora explosionen av prosecco finns det nya möjligheter på marknaden.
– Vi känner att kategorin har blivit generisk och saknar ett starkt varumärke som erbjuder stor tillförlitlighet för konsumenten, säger marknadsdirektör Martina Obregon. Efter grundliga marknadsundersökningar, både på sensorik och förpackning, konstaterar vi att konsumenterna gärna ser ett välkänt ansikte
i hyllorna och har reagerat mycket positivt på vår produkt. Freixenet Prosecco svarar upp mot efterfrågan på en kvalitets-prosecco i en unik och sofistikerad flaska.

Resultatet är ett fräscht blommigt och fruktigt sprudlande mousserande vin med smaker av citrus och äpple.
Sverige är först ut tillsammans med övriga Norden, UK och USA att lansera Freixenet Prosecco.

Nr 77774, pris 99 kr

Freixenet är världens största producent av mousserande viner och deras anrika bodega ligger nära Barcelona i Katalonien uppe i nor- döstra Spanien. Freixenet är fortfarande familjeägt och äger flera andra vinhus runt om i världen. De finns också i de mest prestigefyllda nya mousserande vinområdena som Australien, Kalifornien och Argentina, men även Frankrike där de äger Henri Abelé, som är en av Frankrikes äldsta champagnehus. Freixenet producerar varje år 130 miljoner flaskor Cava, varav ca 1 miljon exporteras till Sverige.

#popthepro